Tenim 23 visitants en línia

Mobilitat

La Comissió de Mobilitat del Poblenou fa entrega d’un CD al regidor del Districte amb la gestió feta els darrers quatre anys

Algunes de les millores posades en pràctica van ser la nova regulació de l’aparcament de superfície i la posada en servei del pàrquing de Bilbao. La Comissió va demanar un Pla de Mobilitat per a tota la zona Poblenou-22@ i la creació de la Taula de Mobilitat del Poblenou amb la participació dels agents interessats en el territori.

entrega documents al regidorEl regidor Freixedes ha participat la tarda del 29 de setembre amb una moto elèctrica a la Cursa de Transports que organitza la Promoció del Transport Públic (PTP) en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. El regidor de Sant Martí ha sortit de davant del Casino de l’Aliança conduint una moto marca Honda de tracció elèctrica amb destí a la plaça Sant Miquel, punt d’arribada de tots els participants a la Cursa. Membres de la Comissió de Mobilitat del Poblenou van aprofitar per fer entrega al regidor de Sant Martí, que també ho és de Mobilitat, d’un CD amb els documents, actes i acords presos en matèria de mobilitat al Poblenou durant el darrer mandat. Freixedes va dir fa poques setmanes que pensava anul·lar alguns dels acords com el de prohibir l’aparcament de motos sobre les voreres. La Comissió de Mobilitat ja ha demanat al Districte una reunió al més aviat possible per tractar aquests temes i reprendre la feina de la Taula de Mobilitat.

 Redacció

El regidor de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Eduard Freixedes, també regidor del Districte de Sant Martí, ha declarat que les motos aviat  tornaran a aparcar sobre les voreres al barri del Poblenou (La Vanguardia 5/9/11). Els vehicles de dues rodes havien abandonat les voreres el juliol de 2010, arran de la implantació d’un pla d’ordenament de l’aparcament en superfície que va distribuir l’espai disponible en els vials entre: àrea verda (aparcament destinat majoritàriament a residents locals), zona blava (aparcament de rotació per a visitants), zona de càrrega i descàrrega (necessitats del petit comerç i d’empreses del 22@) i aparcament per a motos.

Les motos, que abans aparcaven indiscriminadament sobre la vorera, tenen ara un espai expressament reservat en els xamfrans, en les zones més properes als passos de vianants i també s’han habilitat diversos cordons d’aparcament per a motocicletes al llarg de carrers propers a edificis d’oficines i d’altres equipaments. D’aquesta manera no cal que aparquin a la vorera, que sovint ja es troba saturada pel mobiliari urbà, els quioscs, les terrasses de bars i altres elements urbans. D’altra banda, cal destacar que la vorera és un espai viari destinat als vianants, on s’hauria de poder passejar tranquil·lament, fer petar la xerrada i on els infants haurien també de poder jugar.

Com es pot veure, l’estratègia d’aparcament en superfície no responia a cap caprici sinó a la finalitat de recuperar els usos més cívics del carrer i l’espai per al vianant. Això sí, oferint una alternativa als usuaris de la motocicleta per als qui, després de fer una anàlisi de la situació, es va determinar els llocs i el nombre de places necessàries per encabir el parc existent, amb la previsió d’anar ajustant aquest nombre de places sobre la marxa en funció de l’observació de l’ús que se’n fa.  

Ara, el nou regidor Freixedes ha decidit unilateralment, sense ni tan sols parlar amb la comissió ciutadana de mobilitat que va sol·licitar la nova ordenació i que ve col·laborant amb Mobilitat de l'Ajuntament per ajustar les places d’aparcament per a cada mitjà de transport, que les motos tornaran a pujar a les voreres. L’argumentació de tal decisió és tan feble com que “la prohibició d’aparcar a la vorera es va fer sense cap estudi previ”, que el pla no estava consensuat i que es va fer amb sentit preelectoral, segons es llegeix a l’edició de La Vanguardia citada més amunt.

Cal dir al senyor regidor que aquestes manifestacions, al marge de cap consulta ni contacte previ amb la comissió d’entitats ciutadanes locals que fa ja molt temps que treballen per les millores en mobilitat, són vistes com una imposició inexplicable. Sobretot perquè el govern municipal de CiU ha manifestat reiteradament que vol actuar al servei i amb el consens ciutadà. Per altra banda, i anant al fons de la qüestió: senyor regidor, aquesta ciutat, i el conjunt del país amb la Llei de Mobilitat 9/2003 (i sense esmentar les polítiques de la Unió Europea), han fet una aposta per la mobilitat sostenible que, encara que feble i amb certes contradiccions, ens ha permès avançar en els últims anys. Aquest avanç s’ha visualitzat, per exemple, en l’ús de la bicicleta, la pacificació del trànsit, la racionalització de l’aparcament i l’ocupació de la via pública, la limitació del soroll i la contaminació que provoquen els vehicles amb motor de combustió, l’augment i la millora del transport públic, entre altres... I tot això s’ha traduït en una millora en la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona.

El que s’espera d’un governant és perseverar en aquestes polítiques i millorar-les per anar en la línia de fer de Barcelona una ciutat modèlica en mobilitat sostenible. En cap cas, tornar a cedir l’espai públic als vehicles de motor ni les voreres a les motos. Desconeixem quina ha estat la motivació per anunciar un canvi de rumb tan sobtat, però des de la Comissió de Mobilitat del Poblenou (conformada per les entitats veïnals del barri des de l’any 2008) ens manifestem rotundament contraris a aquesta mesura anunciada, que farà empitjorar la nostra qualitat de vida.

 

Comissió de Mobilitat del Poblenou

La Comissió de mobilitat del Poblenou ha consultat l'avanç del nou Pla Director d'Infraestructures de la Regió Metropolitana (2009 - 2018, que substituirà l'actual de 2001 - 2010).pdi.jpg

En ell hi ha interessants novetats que afecten al Poblenou, entre elles el perllongament de la línia L8 del Metro que permetrà unir el Poblenou amb Gràcia i Francesc Macià. I la via de tren que, a través del túnel d'Horta, connectarà amb la Universitat de Bellaterra (UAB) acabarà en el Poblenou.

El Pla indica que la fase del Poblenou estarà en obres cap el 2018. Tal com estan les coses és fàcil ser escèptics: ho arribarem a veure?

Veure extracte del Pla el.laborat per la Comissió de Mobilitat

Aquesta és la setmana del referèndum sobre la Reforma de la Diagonal.Enmig de la polèmica que hi ha sobre aquest referèndum, i al marge de les lectures polítiques que l’estan enverinant, voldríem recordar que pel Poblenou representa una oportunitat única per fer realitat una demanda que va començar quan fa sis anys van col.locar el tramvia per la nostra Diagonal.

carrer061-1br

Enseguida vam veure que les avantatges d’agafar aquest transport públic tan còmode tenia la gran limitació que no continues per la Diagonal més enllà de Glòries. L’ajuntament no entenia la coherència d’enllaçar els dos tramvies del Barcelonès. Veure la noticia publicada en aquesta web l'any 2008: L’Ajuntament “baixa del burro”

Ara, amb aquest referèndum tenim l’oportunitat de fer realitat aquesta petició. Sabem que hi ha gent reàcia als canvis i aquí en el barri ho vam viure directament quan, incomprensiblement a ulls d’ara, sectors del barri criticaven la peatonalització de la rambla. Pensem que la Diagonal del centre és, ara per ara, una font conflictes: els carrils de cotxes estan sempre saturats, els busos tenen una velocitat de pas de les més baixes de la ciutat, les bicicletes molesten contínuament als vianants, les botigues tenen les voreres més petites de l’Eixampla. I a més no hi passa el nostre tramvia! Potser votar l’opció C serà un càstig a l’Alcalde, però també serà un càstig als que cada dia ens veiem obligats a fer el transbordament del tramvia a Glòries per agafar un altre mitjà de transport.

Definitivament hem d’apostar per una ciutat més amable amb els qui hi viuen. Nosaltres posats a canviar la Diagonal, fins i tot, canviaríem el nom de l’estratègica plaça del llapis pel seu nom propi de “Cinc d’Oros” (algú es refereix a aquest indret amb el topònim oficial Joan Carles I ?). 

Adjuntem un decàleg de raons per reformar la Diagonal que han signat les entitats que formen part de Plataforma Diagonal per a Tothom, entre elles la FAVB: Decàleg en suport a la reforma de la Diagonal

Volem contribuir a aquest debat publicant la carta que ens ha enviat Manel Ferri, membre destacat de l’Associació Promoció del Transport Públic i veí del barri. Esperem els vostres comentaris.

Benvolguts/benvolgudes amics/es, coneguts/es i companys/es:

assemblea mobilitat     El dimecres 5 de maig a la sala del Casal de la Gent Gran de Can Saladrigas- Taulat el sr. Toni Roig, Director de la Divisió de Mobilitat de BSM (Barcelona Serveis Municipals) i sr. Frank Thor, Cap de Regulació de l'Àrea Verda de Barcelona van presentar l'estudi sobre l'Àrea Verda del Poblenou responent a la petició d’una altra assemblea que va haver-hi el març de l’any passat. Els ponents van marcar els límits territorials de la proposta, que afectaria a les 5600 places d'aparcament de carrer que hi han actualment que quedarien regulades bàsicament en Àrea Verda, una petita part de zona càrrega i descàrrega, un 8 o 9% (a petició dels comerciants) d'àrea blava i aparcament de motos en la calçada.

planol area verda

    En la presentació els membres de la Comissió de mobilitat del Poblenou, que eren els que convocaven l'assemblea van recordar que davant el greu problema d'aparcament que pateix el barri, els veïns i veïnes han de tenir prioritat en aparcar al carrer per davant de la gent que té el costum de venir a treballar diàriament al Poblenou en cotxe privat. Sembla lògic que aquests, tal com passa en la resta de la ciutat, es vegin obligats, amb la implantació de l'àrea verda, a venir en transport públic i en conseqüència hi hagi menys pressió pels residents a l’hora de trobar un lloc per aparcar. I és que precisament serà en horaris laborals quan funcionarà l'àrea verda.

     La implantació de l'Àrea verda no solucionarà tots els problemes d'aparcament, però és del tot previsible que els suavitzarà. En opinió de la Comissió cal vetllar perquè es vagin construint aparcaments públics en el barri, que s'adeqüin aparcaments en bateria en alguns carrers a on això és possible (per exemple en el carrer Bolívia i Castella) i que es faci una revisió periòdica de la distribució de les divereses modalitats d'aparcaments.

     Com no podria ser d'una altra manera en un tema que tant ens afecta, en l'assembla va haver-hi un intens debat. Finalment es va votar i la conveniència de l'àrea verda va ser recolzada per la gran majoria dels assistents.

Més articles...